Che cos'è la "configurazione monoscafo trimarano"? O una nave è monoscafo o è trimarano (cioè con tre scafi). Poi, al massimo, se quel tipo di mezzo da sbarco ricopia le caratteristiche degli L-Cat francesi, sarà un catamarano rialzando il piano centrale di carico. Confesso che non capisco la configurazione. Boh?
E' basato sul progetto Tri-bow monohull Fast Landing Craft di Vigor/BMTDefence. In pratica ha una tripla-prua ma un solo scafo dislocante. Il termine trimarano in effetti non è esatto per descrivere il tipo di scafo dello MSV(L).
Sul sito della si legge: "Innovative tribow monohull form maximizes seakeeping, beached stability and provides speeds in excess of 20 knots fully laden" nonché "The landing craft’s tribow monohull is an innovative yet deceptively simple design that provides superior maneuverability and stability in high sea states, through the littorals and within inland waterways in support of land-based operations"
Grazie, ora è più chiaro. Però, in effetti, definirlo trimarano mi sembra improprio, visto che la spinta la fornisce un unico scafo, sagomato in tre sezioni (è vero), ma pur sempre unico.
Mi pare di ricordare una discussione di diversi anni fa su una carena "mono-tricat" o qualcosa del genere.
Si tratta di concetti diversi, anche se hanno certi elementi comuni. Il Monotricat è un brevetto italiano, il PACSCAT, da cui deriva il nuovo mezzo americano, è inglese:
Landing Craft Unit (LCU) is a specialized craft used to transport battle tanks, military vehicles and troops from a principal platform at sea to shore. There has been an increasing emphasis on shallow water operations in last decade. The capabilities of available LCUs limit the tactics of an amphibious operation. This study is focused on a newly proposed concept of High Speed Landing Craft Unit based on Royal Navy's Innovative Solution Demonstrator Craft (ISDC), named Partial Air Cushion Supported Catamaran (PACSCAT). The study explores the capabilities of this new concept based craft .PACSCAT is an amalgam of two concepts i.e. Surface Effect Ship (SES) and Air Cushion Vehicle (ACV), and offers improved capabilities compared to available landing crafts. PACSCAT is a catamaran with two lightweight demi-hulls connected by a cross deck, the deck also acts as cargo deck. The purpose of this paper is to present the initial design of the newly proposed concept of Partial Air Cushion Supported Catamaran (PACSCAT). The proposed PACSCAT design is based on a hovercraft with twin hulls. The proposed PACSCAT measures 28 m overall and designed to carry one battle tank weighing 50 tons. The craft can maintain 30 knots while fully loaded in sea state 3 and up to 40 knots unloaded.
Tornando al MVS(L) lo trovo estremamente interessante; allungandolo con una sezione di circa 8 metri, il tonnellaggio trasportabile passerebbe a circa 100 tonnellate e, con una riduzione della velocità massima a 27/28 nodi l'autonomia passerebbe a circa 430 miglia nautiche, grazie al aumento del carburante trasportabile; un mezzo da trasporto e sbarco perfettamente adatto ai nostri scenari mediterranei.
FNSS General Manager and CEO, Nail Kurt said that ZAHA will begin qualification tests in the fall of 2020. Armored Ambitious 4ttack Vehicle (ZAHA) for the Tu...
The next generation of landing craft for the French Navy (Marine Nationale) known as EDA-S are taking shape at Socarenam shipyard in St Malo (Brittany) with CNIM acting as the main contractor.